Z notatnika zborownika
Joachim Gibiec
Zapiski z miesiąca lutego roku 2008
-
Luty 2008 roku.
Biblijne hasło na ten miesiąc:
Jezus Chrystus mówi:
Wszystko, o cokolwiek byście się modlili i prosili,
tylko wierzcie, że otrzymacie, a spełni się wam.Mar. 11,24 -
3 lutego - Niedziela Przedpostna
W niedzielę 3 lutego odbyło się Zgromadzenie Parafialne, któremu przewodniczył ksiądz Henryk Reske. Podsumowano i zatwierdzono wykonanie preliminarza budżetowego za rok 2007 i przyjęto prowizorium budżetowe na 2008 rok.
Głośniej niżeli w rozmowach Bóg przemawia w ciszy. I kto w sercu ucichnie, zaraz Go usłyszy.Adam Mickiewicz -
6 lutego - Popielec - Dzień Pokuty i Modlitwy
W dniu 6 lutego odbyło się o godzinie osiemnastej nabożeństwo, które odprawił ksiądz Henryk Reske, a na organach grał Paweł Gaś.
6 lutego z inicjatywy Centrum Misji i Ewangelizacji w Dzięgielowie rozpoczęła się w Polsce już po raz drugi akcja "7 tygodni bez", która potrwa do 23 marca 2008 roku (więcej na stronie internetowej: www.7bez.pl)
W Dzięgielowie, w Centrum Misji i Ewangelizacji, odbyło się 6 lutego zebranie Synodalnej Komisji Młodzieżowej, której przewodniczył ksiądz Marek Londzin. W spotkaniu wziął udział ksiądz radca Grzegorz Giemza (sprawuje także funkcję Ogólnopolskiego Duszpasterza Młodzieżowego). Na spotkaniu omawiano: sprawy dotyczące Luterańskiej Organizacji Sportowej, dalsze losy dokumentu "Koncepcja pracy z młodzieżą luterańską" oraz najważniejsze wydarzenia młodzieżowe roku 2008:
- (Ogólnopolski Zjazd Młodzieży Ewangelickiej - Jawor, 26 do 28 września 2008 roku;
- Forum Młodzieży Ewangelickiej - Warszawa, jesień 2008 roku;
- Przegląd twórczości Artystycznej Ewangelików - Ustroń, 23 maj 2008 rok.
Obozy wypoczynkowe i językowe organizowane przez CME ogłoszone zostaną w specjalnie wydanym Katalogu ofert CME na wakacje).
W kalendarzu liturgicznym Kościoła kluczową rolę odgrywa okres roku kościelnego zwany czasem pasyjnym. Rozpoczyna się on w Dniu Pokuty i Modlitwy (Środa Popielcowa) i trwa przez 40 dni (nie licząc niedziel) - aż do Wielkiego Tygodnia włącznie. Nazwa czasu pasyjnego pochodzi od słowa pasja, oznaczającego mękę, cierpienie Jezusa Chrystusa.
Czas pasyjny - podobnie jak wcześniej Adwent - jest okresem wewnętrznego wyciszenia, duchowej refleksji, odsunięcia od siebie absorbujących spraw zewnętrznych. Jest to czas pokuty, rozumianej jako upamiętanie, powrót do Boga i Jego Słowa, do społeczności Kościoła - poprzez spowiedź i sakrament Komunii Świętej. Podczas czasu pasyjnego nie organizuje się radosnych uroczystości, ślubów, wzrasta natomiast liczba uczestników nabożeństw niedzielnych oraz tzw. nabożeństw pasyjnych, organizowanych w tygodniu.
Czas pasyjny zwany jest również czasem Wielkiego Postu, czasem postnym. Czy luteranie praktykują post? Należy zwrócić uwagę, że praktyka postu, rozumiana jako wstrzymywanie się na pewien czas od określonych potraw lub napoju, jest raczej wtórna wobec biblijnego rozumienia tego pojęcia. Bóg poprzez proroka stwierdził: "Lecz to jest post, w którym mam upodobanie: że się rozwiązuje bezprawne więzy, że się zrywa powrozy jarzma, wypuszcza na wolność uciśnionych i łamie wszelkie jarzmo, że podzielisz twój chleb z głodnym i biednych bezdomnych przyjmiesz do domu, gdy zobaczysz nagiego, przyodziejesz go, a od swojego współbrata nie obrócisz się" (Księga Izajasza, rozdział 58, wiersze: 6 i 7). Post w Kościele Ewangelickim ma zatem przede wszystkim postać etycznej postawy wobec drugiego człowieka. Właśnie czas pasyjny poprzez skupienie, modlitwę i koncentrację na Słowie Bożym ma umożliwić wierzącym weryfikację postaw, naprawę wyrządzonych innym szkód, wejrzenie w siebie, podjęcie zobowiązania życia na co dzień według wskazań Ewangelii. Tym niemniej, w niektórych regionach kraju (co wynika z tradycji historycznych bądź rodzinnych) praktykuje się post również jako pewną wstrzemięźliwość wobec napoju i jedzenia.
Wśród wielu ludzi coraz częściej upowszechnia się zwyczaj rezygnowania w czasie pasyjnym nie tylko z rozrywki, lecz także na przykład z używek, oglądania telewizji, jedzenia słodyczy. Zaoszczędzone w ten sposób pieniądze często trafiają do wystawianych w parafiach tzw. skarbonek diakonii, z których dochód jest przeznaczany na cele charytatywne w duchu cytowanego wyżej Słowa Bożego.
-
W dniu 8 lutego nasze panie Beata Reske i Marietta Gibiec włączyły się jako koordynatorki do projektu organizowanego przez Zespół Szkół nr 3 i Gimnazjum nr 4 w Czerwionce pod tytułem "Jak piękna Estera naród żydowski od zagłady uratowała" (konkurs plastyczny). Wcześniej, 3 lutego, na zajęciach Szkoły Niedzielnej zakończono zbieranie prac naszych maluchów chcących wziąć udział w konkursie. Zebrane prace nasze koordynatorki przedstawiły na spotkaniu w dniu 8 lutego. W szkole podstawowej i w gimnazjum pani katechetka Joanna Hachuła oraz pani Małgorzata Mazur-Zając przeprowadzały na lekcjach analizę tekstu wcześniej przeczytanej Księgi Estery.
Od września 2006 roku pod okiem koordynatora Małgorzaty Mazur-Zając realizowany jest długoterminowy projekt pod tytułem "Śladami Żydów na Górnym Śląsku" - www.zydzigornyslaskwq.republika.pl.
Obszerność projektu i jego różnorodność tematyczna skłoniła jego twórców do utworzenia grup roboczych, które umożliwiają ambitnym i ciekawym świata uczniom realizację swoich pasji: dziennikarskich, historycznych, badawczych, wokalnych, plastycznych oraz kulinarnych. Projekt jest realizowany w ramach zajęć przedmiotowych z historii, języka polskiego, plastyki, kół zainteresowań (teatralne, historyczne, chór, taneczne), zajęć z edukacji międzykulturowej, warsztatów (www.zsg4chawerim.pl).
Gimnazjum nr 4 z Czerwionki realizuje cykl religijny "Śląsk jako miejsce przenikania się trzech konfesji: katolicyzmu, wyznania ewangelicko-augsburskiego i judaizmu". Zorganizowano już kilka konferencji popularnonaukowych oraz wystawy fotografii. Wszystkie te spotkania mają udowodnić, że na Śląsku jest możliwa platforma porozumienia i dialogu międzywyznaniowego. Organizowane spotkania mają wyrobić, szczególnie w młodzieży, pozytywny stosunek do różnorodności postaw ludzkich, inności systemu wartości duchowych i światopoglądowych, a w końcu nauczyć tolerancji. Konferencja zorganizowana 22 września 2005 roku pod tytułem "Żydzi na Śląsku" pokazała, że w całej rozciągłości obszaru Śląska Żydzi i ich religia stanowili trzecią siłę społeczną na naszym terenie. Przed drugą wojną światową na terenie Czerwionki oprócz katolików i ewangelików mieszkali także Żydzi. Zespół Szkół działa w płaszczyźnie lokalnego ekumenizmu, walki z nietolerancją, ksenofobią i utartymi stereotypami w wymiarze środowiska śląskiego Czerwionki-Leszczyn.
"Nie ma już także owych pięciu Żydów w Czerwionce, jedynych w osadzie, którzy przy tej ulicy otworzyli swoje kramy i sklepiki dla górników. Gorące wspomnienie należy się zwłaszcza Tichauerowi, którego ród wywodził się z Tychów. Przybył tutaj jeszcze na długo przed pierwszą wojną światową, zbudował nawet dom jednopiętrowy przy przejeździe kolejowym, mówił po niemiecku i polsku, ale raczej miejscowa gwarą, chwalił sobie Prusy, bo jeden z jego kuzynów zrobił międzynarodową karierę handlową jako właściciel domu wysyłkowego wyrobów elektrycznych w Berlinie. Tichauer sprzedawał tu bieliznę, ubrania i płaszcze na raty, ale i tak zwane towary różne, a więc i czapki, robiąc nawet konkurencję sławnemu czapnikowi Pawłowi Karwotowi z Rybnika, u którego nabywaliśmy czapki gimnazjalne".Wilhelm Szewczyk, "Wspomnienia", Katowice 2001Wilhelm Szewczyk pisze także o społeczności żydowskiej w powieści "Kleszcze".
Młodzież pod kierunkiem pani Małgorzaty Mazur-Zając w ramach tego dużego projektu pracuje nad:
- historią narodu żydowskiego w czasie życia w diasporze, aż do przybycia na Ziemię Śląską;
- charakterem stosunków wyznaniowych pomiędzy chrześcijanami a żydami;
- tradycją i kulturą Narodu Izraelskiego;
- śladami życia Żydów w rejonie gminy Czerwionka-Leszczyny.
W ciągu ostatnich czterech lat ze szkołą współpracowali: Miejski Ośrodek Kultury w Czerwionce-Leszczynach, Ruch Autonomii Śląska, Ośrodek Dydaktyczny Uniwersytetu Śląskiego w Rybniku, Gmina Wyznaniowa Żydowska w Katowicach oraz nasza parafia.
-
10 lutego - 1. Niedziela Pasyjna
Odwrócić się od Ciebie, o Panie - oznacza upaść. Zwrócić się ku Tobie - oznacza zmartwychwstać. Życie w Tobie daje wieczną podporę. Obdarz nas Twoją pomocą przy wszystkich zadaniach, Twoim prowadzeniem w naszych niepewnościach, Twoją opieką w niebezpieczeństwach i Twoim pokojem w naszym cierpieniu, przez Jezusa Chrystusa, naszego Pana.Augustyn -
11 lutego odbyło się drugie w tym roku spotkanie biblijne, które poprowadził Roman Fenger. Rozważaliśmy kolejne wersety z Listu Jakuba:
A teraz wy, bogacze, płaczcie i narzekajcie nad nieszczęściami, jakie na was przyjdą. Bogactwo wasze zmarniało, a szaty wasze mole zjadły. Złoto wasze i srebro zaśniedziało, a śniedź ich świadczyć będzie przeciwko wam i strawi ciała wasze jak ogień. Nagromadziliście skarby w dniach, które się mają ku końcowi. Oto zapłata, zatrzymana przez was robotnikom, którzy zżęli pola wasze, krzyczy, a wołania żeńców dotarły do uszu Pana Zastępów. Żyliście na ziemi w zbytku i w rozkoszach, utuczyliście serca wasze na dzień uboju. Wydaliście skazujący wyrok i zabiliście sprawiedliwego; nie opiera się wam.Jak. 5,1-6 -
12 lutego - 1. tygodniowe nabożeństwo pasyjne
Nabożeństwo pasyjne tygodniowe odprawił 12 lutego ksiądz Kornel Undas z Mikołowa, a na organach grał Paweł Gaś.
-
17 lutego - 2. Niedziela Pasyjna
W czasie drugiej niedzieli pasyjnej rozpoczęła się w naszej parafii akcja "Skarbonka diakonijna 2008" pod hasłem "Bądźcie uczniami Chrystusa". Ta akcja w naszym Kościele pojawia się już po raz trzynasty, a po raz trzeci wspólnie jest prowadzona z Caritas i Eleos. Wspólna konferencja prasowa trzech organizacji charytatywnych odbyła się 7 lutego w siedzibie Komisji Episkopatu Polski. Na górze skarbonki widnieje cytat z Biblii "Umiłujcie czystym sercem jedni drugich (I Piotr 1,22b) oraz napis "Moją ofiarą pomagam chorym!"
Do papierowych skarbonek będą zbierane ofiary aż do Niedzieli Wielkanocnej. Ograniczając się w czasie pasyjnym i składając każdy dzień po jednej złotówce możemy uzbierać w skarbonce czterdzieści złotych. Nasze wsparcie osobom chorym w młodym jak i starszym wieku może przywrócić nadzieję i pomóc w odzyskaniu zdrowia. Oby Pan Bóg raczył pobłogosławić tą akcję.
-
19 lutego - 2. tygodniowe nabożeństwo pasyjne
Nabożeństwo pasyjne wieczorne w dniu 19 lutego odprawił ksiądz Henryk Reske, a na organach grał Paweł Gaś.
- 23 lutego w Zabrzu spotkała się młodzież naszej Diecezji na spotkaniu rekolekcyjnym. W spotkaniu uczestniczyli: Daria, Martyna, Patryk i Dawid.
- 23 lutego w Orzeszu odbyło się zebranie nauczycieli Szkółek Niedzielnych. W zebraniu uczestniczyła Marietta Gibiec.
-
24 lutego - 3. Niedziela Pasyjna
Jezus mógł zejść z krzyża, ale wolał powstać z grobu.Augustyn -
26 lutego - 3. tygodniowe nabożeństwo pasyjne
W dniu 26 lutego odbyło się kolejne tygodniowe nabożeństwo pasyjne, które odprawił ksiądz Marcin Brzóska (proboszcz parafii Świętochłowice i Wirek). Na organach grał Paweł Gaś.
26 lutego w Katowicach odbyło zebranie Rady Diecezjalnej podsumowujące rok 2007.
Kto Ciebie szuka, znajduje Cię, a kto Ciebie znajduje, będzie Cię chwalił. Pragnę więc szukać Cię, Panie, kiedy Cię wzywam, a wzywać Cię, gdy wierzę w Ciebie, bo zostałeś nam ogłoszony. Ciebie, o Panie, wzywa moja wiara, którą mi wlałeś przez Twojego Syna, który stał się człowiekiem, przez posługę tego, który nam Ciebie ogłosił.Augustyn